FORSAVN
Udført: 2018
Kunstner: Lars Abrahamsen
Placering: Nyborg
Om værket :
På “Kongens Skibsbro”, den historiske anløbsbro ved Nyborg Havn, findes monumentet FORSAVN fra 2018. Det er kunstværk, der er svært at beskrive med ord. Det består af en stor mørk, buet form i aluminium, der rejser sig og skyder i vejret op af en rund træskive, hvorpå verdenshjørnerne er påført, som på en kompasrose. Det er et abstrakt værk, hvis former alligevel giver associationer til noget velkendt. Ved første øjekast ser man måske rygfinnen af en spækhugger eller en ubåd, der bryder havoverfladen. Det kunne også være et skib, der synker med forstavnen op mod himlen, et stort, mørkt sejl eller et kompas med stor drejenål.
Kommer man tættere på bliver værkets form mindre konkret og lader materialerne tage over - metallet der vokser ud af træet. Det giver plads til forundring og fortolkning. Skulpturen kan endvidere drejes, af kunstneren eller marineforeningen, og den kan derfor tage sig forskelligt ud og pege i nye retninger fra tid til anden.
Værket er skabt af kunstner Lars Abrahamsen som et mindesmærke for de 35 søfolk fra Nyborg, der omkom i tjenesten under Anden Verdenskrig i årene 1939-1945. Der er derfor monteret fire bronzeplader med mindetekster og navne på de faldne. Mindesmærket er bestilt af Nyborg Marineforening og er kulminationen på et flerårigt arbejde med projektet. Det er doneret af Albanifonden.
Skulpturens titel FORSAVN er, ligesom værkets udformning, abstrakt, men giver mindelser om velkendte ord som “savn” “fortid” “stavn” “sagn” og sikkert også meget andet. Man finder ofte denne leg med ord og betydninger i Abrahamsens værktitler, som han kommer frem til gennem materialets historie, findested og udtryk. På den måde vækker Lars Abrahamsen betragterens undren og måske også lyst til at granske ordets og kunstværkets betydning på en anden måde, end hvis titlen var mere umiddelbar.
Digteren Eske K. Mathiesen har skrevet et digt om Lars Abrahamsens måde at navngive sin kunst:
Han giver sine
skulpturer navne.
De kigger undrende
men venligt på ham.
Selv bruger de
andre navne.
Digtet peger meget præcist på måden, Abrahamsen lader en stor del af værkoplevelsen være åben og op til betragteren.
Billedhuggeren Lars Abrahamsen er uddannet fotograf og siden billedkunstner ved det Jyske Kunstakademi. Han er kendt for sine store skulpturer, der ofte er skabt i træ og med naturen som udgangspunkt. Naturen møder man både i materialevalget og udformningen af værkerne, hvor Abrahamsen eksperimenterer med format, udtryk og form. Skulpturerne er i flere tilfælde kolossal-væsener og fremstår nærmest dyriske i deres særegne former.