top of page

GLASMOSAIK I BAGENKOP KIRKE

Indviet: 1997

Kunstner: Helle Scharling-Todd

Placering: Bagenkop, Langeland

Om værket :

Obs. værket er kun offentligt tilgængeligt nå kirken står åben kl.07:00-20:00.

I den lille hvide kirke i Bagenkop på det sydligste Langeland findes en farverig glasmosaik skabt af kunstner Helle Scharling-Todd (f. 1945). Når man går ind i kirken, drages man mod glasmosaikkens klare farver, der lyser kirkerummet op på en næsten magisk måde. Mosaikken er skabt af glasstykker i organiske former, der fordeler sig i tre ruder. Her hvirvler forskellige nuancer af blå, lilla og turkise bølger rundt i opadgående bevægelser. Her har Helle Scharling-Todd været optaget af at lade linjerne og hvirvlerne understøtte dramaet i fortællingen. En gul båd kommer sejlende gennem to af ruderne og lyser op i kontrasten til alt det omgivende blå. I båden ses en rødklædt Jesus. Bag ham ses hans disciple fordelt på to rækker.

 

Motivet er inspireret af lignelsen Stormen på Søen fra Det Nye Testamente:

 

Jesus gik om bord i en båd, og hans disciple fulgte ham. Da blev der et voldsomt uvejr på søen, så båden skjultes af bølgerne. Men han sov. Og de kom hen og vækkede ham og sagde: »Herre, frels os! Vi går under!« Men han sagde til dem: »Hvorfor er I bange, I lidettroende?« Da rejste han sig og truede ad storm og sø, og det blev helt blikstille. Men folk undrede sig og sagde: »Hvem er han, siden både storm og sø adlyder ham?«

(Matthæusevangeliet kapitel 8, 23-27)

 

Motivet er valgt med reference til de erfaringer med den store kraft og fare, som havet besidder, som altid har været et livsvilkår for fiskerbefolkningen i Bagenkop.

 

Bagenkop Kirke er Langelands mindste og yngste kirke, indviet i 1920. Før kirken blev bygget sejlede folk til kirke i Magleby, hvilket kunne være en farlig færd. Med inddæmningen af “Magleby Nor” i slutningnen af 1800-tallet forsvandt søvejen til kirken og ønsket om en kirke i Bagenkop tog form. Der skulle vise sig en del benspænd, før kirken stod færdig i 1920. En stor del af finansieringen af byggeriet og inventaret i kirken er skænket af byens borgere, ligesom det oprindelige alterbillede fra 1920 med motivet “Vandringen på søen” blev skabt til kirken af den lokale maler Karl Brücher Henriksen. Maleriet dækkede den midterste rude i koret, og de to andre havde klart glas, hvilket betød, at der fra starten var problemer med at lyset fra de to andre vinduer blændede, så det var svært at se alterbilledet. Man løste problemet med midlertidige gardiner. Brücher Henriksen lavede faktisk selv et udkast til glasmosaik til kirken helt tilbage i 1957. Det var først i 1997, at ideen blev fuldført med glasmosaikken af Helle Scharling-Todd, der dæmper lyset tilstrækkeligt til at man nu også kan opleve kirkens øvrige udsmykning med rolige øjne. Det oprindelige alterbillede findes i dag i kirkens nordre korsarm.

 

Glas- og mosaikkunstner Helle Scharling-Todd er en pioner indenfor studioglas i Danmark. Hun er opvokset på Langeland og bosat i Ventura, Californien. Hun har desuden et hus i Tullebølle på Langeland, som hun besøger hvert år. I årene 1965-1974 har hun uddannet sig på forskellige kunstakademier rundt omkring i verden, og hun har siden 1970’erne udstillet et utal af gange i ind-og udland samt skabt en lang række udsmykninger til det offentlige rum. Hun har altid haft en stor interesse for kunst i det offentlige rum, hvor kunsten er tilgængelig for alle. Hun har desuden skabt glasmosaikker til udsmykning af i alt syv danske kirker rundt om i landet.

 

Du kan opleve flere af Scharling-Todds værker på Langeland - der findes flere værker i bybilledet i Rudkøbing bl.a. på muren bag Netto.

bottom of page