Johannes Larsen og Fritz Syberg
Opstillet: 2006
Kunstner: Bjørn Nordahl
By: Kerteminde
Om værket :
På Nordre Kirkerist i Kerteminde møder vi en dobbeltskulptur af Johannes Larsen og Fritz Syberg - to af Kertemindes mest kendte og elskede personligheder. Skulpturen er skabt af den lokale kunstner Bjørn Nordahl (1939-2012) og blev opstillet i 2006.
Forlægget for skulpturen er et billede af Johannes Larsen og Fritz Syberg fra den Frie Udstilling i København i 1916, hvor de to kunstnere er afbildet stående side om side. Da Nordahl så fotografiet havde han hæftet sig ved måden Johannes Larsen står ulasteligt klædt i stram habit. Han er høj og nærmest lidt aristokratisk, med piben i hånden. Ved siden af står Syberg, som fremstår mere jordnær, med begge hænder i lommen. Han er lavere og mere korpulent, og hans habit er krøllet. Nok var de to forskellige, men de var livslange venner. Som helt unge havde de mødt hinanden på Zahrtmanns Skole i København, og derefter fulgtes de på livets vej som venner og kolleger. De udgjorde sammen med et par andre kunstnere inderkredsen af den koloni, der bliver kaldt Fynbomalerne. Johannes Larsen voksede op i Kerteminde og levede det meste af sit liv i byen, mens Syberg flyttede til Kerteminde fra landsbyen Svanninge ved Faaborg, og blev boende i Kerteminde resten af sit liv.
Nordahl lod sig inspirere af fotografiet af de to kunstnere og gik i gang med at modellere en lille figur i ler. Da figuren var færdig, viste han den til sin gode ven og Kertemindeborger Karsten Holm, og de blev enige om, at den havde potentiale til at blive udført i stor størrelse og støbt i bronze. De skulle dog først rejse midlerne til opførelsen af værket, hvilket vil sige, at de skulle finde penge til Nordahls honorar og til støbningen af værket i bronze. Det lykkedes at finde finansiering af forskellige kanaler. De opnåede støtte fra forskellige fonde, og der blev solgt folkeaktier med præmier på, så lokale borgere og erhvervsdrivende havde mulighed for at støtte opførelsen. Der blev desuden lavet 15 små nummererede afstøbninger af Nordahls skitse i bronze. De små skulpturer kostede ca. 25.000 kr. stykket og endte med at blive solgt på to dage, og således blev det muligt at give Kerteminde et fint monument over to af byens vigtigste kunstneriske pionerer. Johannes Larsen Museet råder over støbning nr. 1 af de små statuetter, og den står i dag i museets kaffehus.
Bjørn Nordahl blev uddannet billedhugger på Kunstakademiet i 1968 med sølvmedalje. Han har dog siden arbejdet i forskellige medier. Nordahl beskæftigede sig ikke med monumental kunst og valgte at skabe sin dobbeltskulptur i to tredjedel størrelse, som passede til det udtryk, han ville opnå. Der er blevet skrevet meget i byens aviser om, hvorvidt de to kunstnere er lidt små i det, men her er pointen, at dobbeltskulpturen ikke bare er en gengivelse af Larsen og Syberg. Den skal opleves som et selvstændigt kunstnerisk værk, med et selvstændigt kunstnerisk udtryk.
Stenen, som Larsen og Syberg er placeret på skulle oprindeligt have været fra Fyn, så de to Fynbomalere kunne være placeret på et fynsk materiale, men det viste sig umuligt. Den blev derfor opført på svensk bohus granit.
Placeringen ved Nordre Kirkerist skaber forbindelse mellem byen og Johannes Larsen Museet.
På Nordre Kirkerist i Kerteminde møder vi en dobbeltskulptur af Johannes Larsen og Fritz Syberg - to af Kertemindes mest kendte og elskede personligheder. Skulpturen er skabt af den lokale kunstner Bjørn Nordahl (1939-2012) og blev opstillet i 2006.
Forlægget for skulpturen er et billede af Johannes Larsen og Fritz Syberg fra den Frie Udstilling i København i 1916, hvor de to kunstnere er afbildet stående side om side. Da Nordahl så fotografiet havde han hæftet sig ved måden Johannes Larsen står ulasteligt klædt i stram habit. Han er høj og nærmest lidt aristokratisk, med piben i hånden. Ved siden af står Syberg, som fremstår mere jordnær, med begge hænder i lommen. Han er lavere og mere korpulent, og hans habit er krøllet. Nok var de to forskellige, men de var livslange venner. Som helt unge havde de mødt hinanden på Zahrtmanns Skole i København, og derefter fulgtes de på livets vej som venner og kolleger. De udgjorde sammen med et par andre kunstnere inderkredsen af den koloni, der bliver kaldt Fynbomalerne. Johannes Larsen voksede op i Kerteminde og levede det meste af sit liv i byen, mens Syberg flyttede til Kerteminde fra landsbyen Svanninge ved Faaborg, og blev boende i Kerteminde resten af sit liv.
Nordahl lod sig inspirere af fotografiet af de to kunstnere og gik i gang med at modellere en lille figur i ler. Da figuren var færdig, viste han den til sin gode ven og Kertemindeborger Karsten Holm, og de blev enige om, at den havde potentiale til at blive udført i stor størrelse og støbt i bronze. De skulle dog først rejse midlerne til opførelsen af værket, hvilket vil sige, at de skulle finde penge til Nordahls honorar og til støbningen af værket i bronze. Det lykkedes at finde finansiering af forskellige kanaler. De opnåede støtte fra forskellige fonde, og der blev solgt folkeaktier med præmier på, så lokale borgere og erhvervsdrivende havde mulighed for at støtte opførelsen. Der blev desuden lavet 15 små nummererede afstøbninger af Nordahls skitse i bronze. De små skulpturer kostede ca. 25.000 kr. stykket og endte med at blive solgt på to dage, og således blev det muligt at give Kerteminde et fint monument over to af byens vigtigste kunstneriske pionerer. Johannes Larsen Museet råder over støbning nr. 1 af de små statuetter, og den står i dag i museets kaffehus.
Bjørn Nordahl blev uddannet billedhugger på Kunstakademiet i 1968 med sølvmedalje. Han har dog siden arbejdet i forskellige medier. Nordahl beskæftigede sig ikke med monumental kunst og valgte at skabe sin dobbeltskulptur i to tredjedel størrelse, som passede til det udtryk, han ville opnå. Der er blevet skrevet meget i byens aviser om, hvorvidt de to kunstnere er lidt små i det, men her er pointen, at dobbeltskulpturen ikke bare er en gengivelse af Larsen og Syberg. Den skal opleves som et selvstændigt kunstnerisk værk, med et selvstændigt kunstnerisk udtryk.
Stenen, som Larsen og Syberg er placeret på skulle oprindeligt have været fra Fyn, så de to Fynbomalere kunne være placeret på et fynsk materiale, men det viste sig umuligt. Den blev derfor opført på svensk bohus granit.
Placeringen ved Nordre Kirkerist skaber forbindelse mellem byen og Johannes Larsen Museet.