LEDA MED SVANEN
Opstillet: 1998 - afstøbning af original fra 1918
Kunstner: Kai Nielsen
Placering: Svendborg
Om værket :
Her foran SAK Kunstbygning i Svendborg, ud til trafikerede“Vestergade” møder vi Leda med Svanen, skabt af billedhuggeren Kai Nielsen i 1918 og ses her i en afstøbning fra 1998.
Hvis du lytter foran skulpturen, så start med at gå en tur rundt om den, da skulpturer aldrig kan opleves fra kun en vinkel.
En kvinde og en svane er placeret helt tæt på en rund bronzesokkel, som er hævet op på en sokkel af granit. Kvinden sidder i en skrædderstilling med ryggen lænet langt bagover, en bevægelse der skaber rotation og dynamik i skulpturen. Hun presser svanen ind imellem sine ben med den ene hånd, som nærmest går i et med svanens fjer, den anden håndryg er lagt mod panden. Hendes læber er adskilte, øjnene lukkede, og musklerne i hendes krop er spændte helt ned i tåspidserne.
Skulpturens motiv har udgangspunkt i historien om den græske gud Zeus, der i form af en svane forfører og forgriber sig på den unge skønne Leda - et motiv der er blevet behandlet utallige gange gennem kunsthistorien.
Hos Kai Nielsen er motivet bearbejdet til også at være en historie om kvindelig nydelse. Leda fremstår ikke som en uskyldig og fager ungmø, der forulempes af Zeus. Kai Nielsen har gjort hende muskuløs og stærk, og hun bruger erfarent sin forstørrede hånd til at presse sin elsker, det smukke dyr, ind mod sit køn for at opnå ekstase. Skulpturen rummer livskraft, bevægelse, begær og vildskab, der frigør kvinden og gør hende til andet og mere end blot begærsobjekt. Her er hun overlegen og i pagt med krop og seksualitet.
Kai Nielsen er en central figur i vitalismen i dansk kunst i starten af det 20. århundrede. Vitalismen var en bred kulturel strømning, der løb igennem Europa og Norden fra slutningen af 1800 tallet og frem til ca. 1940, der dyrkede livskraften og livslysten. Her var man optaget af at gøre op med den degenererede kultur, man mente var opstået med fremkomsten af moderniteten, og med den urbaniseringen og industrialiseringen. Man søgte en revitalisering af det levede liv i form af en mere naturlig og oprindelig livsførelse i pagt med naturen, hvilket bl.a. kom til udtryk i kunsten.
I vitalismen var man optaget af “den sunde sjæl i et sundt legeme” og kredsede om den skønne og atletiske krop, frodighed og frugtbarhed, reproduktion og naturlighed, og man dyrkede det frie, vitale menneske. I kunsten opstod møder mellem antikkens mytologi og et nyt, moderne udtryk, hvor stærke, atletiske mænd og frodige, frugtbare kvinder blev dyrket som udtryk for relationen mellem liv, kunst og natur.
I en række af Kai Nielsens kvindefigurer er det erotiske motiv bærende, således også i Leda med Svanen. Skulpturen udtrykker en tidstypisk drøm om kvinden i de naturlige instinkters vold, hvor der opstår en syntese af det menneskelige og det dyriske, med fokus på frodighed, evnen til reproduktion og moderskab. I skulpturen her er Leda og Svanen i gang med at reproducere sig, da Leda i myten bliver svanger med et tvillingepar med Zeus som faderen, og på samme tid et tvillingepar med sin mand kong Tyndareos, som hun dyrker elskov med om natten efter svanens besøg.
Kai Nielsen kom fra Svendborg, og han blev uddannet på Kunstakademiet i 1912. I 1913-14 tog han til Paris for at studere både den moderne og den ældre kunst. Han var medlem af Kunstnernes Efterårsudstilling og Den Frie Udstilling og står bag mange markante udsmykninger i det offentlige rum.
Kai Nielsens værker er centrale eksempler på den vitalistiske æstetik, i det de i høj grad dyrker en skønhed, der vokser ud af en åndelig og legemlig styrke, og hans værker viser kroppen, når den er stærkest, smukkest og mest naturlig. Stilistisk set repræsenterer han dansk skulpturs klassicistiske idealer, der trækker referencer til både antikken, renæssancens og barokkens kunst, men man møder også modernistiske træk i hans skulpturer, her i form af de forenklede og rene linjer i hendes ansigt og glatte flader i gengivelsen af kroppen.
De fleste af hans værker skildrer menneskekroppen i pagt med en besjælet og livgivende natur, og de kredser ofte om mytiske, evige fortællinger. Han var især inspireret af græsk mytologi, bibelske tekster og nordisk mytologi. Han har behandlet Leda-motivet gentagende gange, bl.a. i terracotta statuetter lavet ved Herman A. Kähler.
Kai Nielsen (1882-1924)
Kai Nielsen var endvidere en del af kredsen omkring Fynboerne og er den eneste billedhugger repræsenteret på Faaborg Museum. Han skabte bl.a. en monumental portrætskulptur af museets stifter Mads Rasmussen i sort, poleret granit (1912-14), og blandt hans første udsmykningsopgaver var Ymerbrønden som kan opleves på Torvet i Faaborg (sandsten 1913, bronze 1964).
I Svendborg kan du udover Leda med Svanen opleve tre andre Kai Nielsen skulpturer i det offentlige rum. Leda uden Svane (Opstillet 1937, kopi efter original fra 1920), der er placeret foran bibliotekets hovedindgang (Svinget 1), Venus med æblet, ved Krøyers have (1953, afstøbning af skulptur fra 1918-19) og Sanselig lille pige (1930, afstøbning af "Fåhräuspigen" fra 1916) , i Gerritsgade på pladsen ved Sct. Nikolai Kirke. SAK Kunstbygning råder desuden over en stor samling af Kai Nielsens skulpturer og statuetter i gips.