top of page

MAN SKAL IKKE SKUE HUNDEN PÅ HÅRENE

Opstillet: 2020

Kunstner: Lauge Voigt

Placering: Kunsttårn 3, Langeland

Om værket :

Lidt udenfor Tranekær, hvor vejen slår en lille bugt, stikker en hyæne snuden ud af kunsttårn 3. Den er fremmed i det idylliske langelandske landskab, og den forstyrrer for et øjeblik harmonien - peger måske på en verden udenfor boblen.

 

Værket hedder Man skal ikke skue hunden på hårene og er skabt af den lokale kunstner Lauge Voigt (f. 1972) i 2020.

 

Ideen bag værket grunder i kunstnerens interesse i den måde, vi mennesker møder hinanden på. Han kredser om menneskets forudindtagethed, og hvor meget vi lægger over på andre mennesker af vores egner ideer og forventninger til de personer, vi møder på vores vej. Det er et tilbagevendende tema i Voigts værker.

 

Værket her forestiller en Hyæne, men hyænen er noget andet, end hvad den ser ud til at være. Den ligner mest af alt en hund, men nedstammer faktisk fra katten. Voigt har ønsket at pille ved forestillingen om, hvordan hyænen ofte opfattes som en hund, selvom den ikke er det - og ved måden hyænen for mange mennesker er blevet inkarnationen på et væmmeligt dyr, som man bør være bange for. Men ifølge Voigt er hyænerne andet end blot ådselsædere med et hæsligt grin - de er fx meget sociale dyr, med stærke hundyr som ledere af deres flokke. Hyænen eksemplificerer, hvordan ikke alt er, hvad det giver sig ud for at være. Hvis man dykker dybere ned, er tingene sjældent så entydige som de umiddelbart fremstår.

 

Hyænen her vil gerne ud af tårnet - den står i døråbningen og skuler lidt ned mod skarvkolonien. Voigt har på den måde forsøgt at sprænge rammerne for, hvad udstillingsstedet kan bruges til. De langelandske kunsttårne er fredede gamle transformatorstationer, så man kan ikke bare sætte noget op på ydersiderne. Derfor har Voigt valgt at arbejde med tårnets åbning. Det er måske ikke et imødekommende værk, men alligevel dragende og voldsomt. Værket vækker følelser - om det er fascination, nysgerrighed, uhygge eller afsky - så giver det anledning til at tage stilling til, hvordan man møder det, og om man tør gå tættere på og måske ligefrem passere dyret for at gå ind i tårnet.

 

Værket er lavet i fiberbeton - som er cement iblandet plastikfibre for at gøre det stærkere. Det er et meget holdbart materiale, der kan tåle vejr og vind. Man kan modellere direkte i fiberbetonen, hvilket både gør den kunstneriske proces kortere og mindre omkostningstung, end når man skaber forme til afstøbninger af værker i mere kostbare materialer. Voigt valgte netop fiberbeton til hyænen, da det giver et råt upoleret udtryk, der passer til dyret.

Forud for figuren har han lavet en masse skitser og tegninger, og siden har han arbejdet sig op i størrelse. Inde i figuren er der et skelet af jern og træ, som figuren er bygget op omkring.

 

Lauge Voigt arbejder figurativt og skaber mange menneskefigurer og dyr, men de kredser om det samme tema - mødet mellem mennesker, relationer og forudindtagethed.

Han kommer fra en baggrund i filmbranchen, hvor han har arbejdet som sminkør og rekvisitør, og lavet makeup-effekter og rekvisitter. Han har beskæftiget sig med sin egen kunst gennem de seneste ti år. Voigt bor og arbejder på Langeland. Det er anden gang han udsmykker et kunsttårn.

 

 

De langelandske Kunsttårne:

De langelandske kunsttårne kaldes “Danmarks længste kunstudstilling”. I 12 gamle, fredede transformatortårne fordelt udover hele Langeland kan du gå på opdagelse i kunstens mange facetter og se, hvordan forskellige lokale kunstnere tager udfordringen op, når ”galleriet” måler 1,5 m. x 1,5 m. og har 8 m til loftet.

Værkerne er udstillet i en treårig periode og der sker hvert forår en udskiftning af fire værker, således at der hvert år vil være nyt at opleve i kunsttårnene. Det er gratis at besøge Kunsttårnene og de er åbne året rundt.

bottom of page