MELLEM BLODBØG OG EG
Opstillet: 2001
Kunstner: Alfio Bonanno
Placering: TICKON, Langeland
Om værket :
I en stor lysning i TICKON parken, mellem prægtige gamle træer, findes det monumentale værk Mellem blodbøg og eg fra 2001, der siden har fået tilnavnet “Overflødighedshornet”. Lange stammer er samlet i en tragtform, og ud af “mundingen” flyder store kampesten. Det vækker følelsen af, at værket er i bevægelse. Den store konstruktion er desuden placeret på en lille høj, som får det til at fremstå nærmest svævende - det til trods for materialernes store tyngde. Man må gerne klatre ind i værket og opleve det inde fra - men det er på eget ansvar.
Værket hedder Mellem blodbøg og eg pga. dets geografiske placering mellem specifikke træer i parken. Titlen henviser til selve oplevelsen af stedet og åbner værket op mod omgivelserne i stedet for at lade det lukke sig om sig selv. Det danner en helhed med omgivelserne. Mellem blodbøg og eg er skabt i 2001 af den lokale kunstner Alfio Bonanno, og ifølge ham er kunstværkerne i TICKON parken alle nøgler til det omkringliggende landskab. De bryder med det forventede og rutinen, og får os til at se tingene på nye måder.
Hvis man befinder sig i TICKON parken imens Gunner Møller Pedersens lydværk Et Lydår spiller, hvilket sker i lysningen hver dag kl. 12.00 og kl. 15.00 året rundt, så kan man næsten få følelsen af at lyden bliver skudt ud af hornet. De to værker og omgivelserne spiller smukt sammen.
Alfio Bonanno er siciliansk født og er vokset op i henholdsvis Australien og Italien, men har siden 1975 været bosiddende på Langeland. Han står bag nogle af de største og mest bemærkelsesværdige udendørs kunstinstallationer i Danmark og er repræsenteret med projekter i store dele af verden.
Bonanno markerer sig som en af de mest indflydelsesrige nulevende kunstnere på globalt plan i forhold til eksperimenterende kunst i naturen. I sine installationer forbinder Bonanno det lokale med det globale, ligesom han med sin “community building” skaber skelsættende møder mellem kunst, økologiske miljøer og mennesker.
Bonanno har sat et markant aftryk på Langeland med sine kunstværker og initiativer, der fremmer kunstmiljøet og gør lokalmiljøet attraktivt for både lokale borgere og besøgende. Han er bl.a. idémanden bag kunstparken TICKON, samt en række events og festivaler.
Han er meget optaget af, at man kan bidrage til lokalsamfundet med de kompetencer, man nu kommer med, og han er optaget af at lade kunsten møde det virkelige liv - og møde folk der hvor de er, og ikke nødvendigvis på et museum.
Langeland har gennem tiden været udsat for meget negativ snak - fx er øen blevet stemplet som “Udkantsdanmark” og mange vitale steder i lokalsamfundet er blevet lukket - fx posthus, sygehus m.m. Øen havde brug for positive fortællinger og nye ting at samles om.
Ideen om at skabe et center for kunst, natur og videnskab opstod i 1990, og i 1993 var TICKON parken en realitet. TICKON står for “Tranekær Internationale Center for Kunst og Natur”. Parken rummer X antal værker, som med kun enkelte undtagelser alle er i kategorien “land art” - hvilket helt konkret betyder, at værkerne er skabt af naturlige, organiske og forgængelige materialer, og at de interagerer med de omkringliggende omgivelser. Alle værkerne er skabt til parken af materialer, der findes i parkens umiddelbare nærhed. Siden parken åbnede i 1993 er der årligt kommet ca. et nyt værk til.