Nine Now
Opstillet: 1993
Kunstner: Eva Koch
By: Odense
Om værket :
Kan man fange nuet?
I Kongens have i Odense findes et kunstværk, hvor man kan gøre forsøget.
Ni halvkugleformede bronzekupler skyder op af græsset. De er placeret i et stramt mønster - eller grid- og de hvisker på skift NU, NU, NU på ni forskellige sprog. Lyden hopper fra kuppel til kuppel, hurtigere end man kan følge med, og der er tilsyneladende ikke noget system i den måde, lyden bevæger sig rundt i kuplerne.
Eva koch betragter dem som toppen af et isbjerg, eller en kugle, hvor det vi får at vide kun er det, der ligger over overfladen. Det er en kommentar til de hurtige nyheder, de hurtige klip i tv, hvor man aldrig kommer rigtig i dybden med de begivenheder og store politiske emner, der sker omkring os i verden.
Det første værk, der blev udstillet midlertidigt blev skabt i jern, men efter værket blev solgt til Odense, og det blev et permanent værk, blev de udskiftet med bronze, og teknologien er gravet længere ned i griddet.
Lyden er skabt i samarbejde med Hans Von Sydow, og bliver ført i underjordiske ledninger fra Odense Slot. Lyden blev i første omgang lavet på endeløse bånd, der kørte i ring, og der lå en højtaler indeni hver kuppel. Men nu er den blevet lagt over på chips, hvor lydfilerne afvikles fra.
Værket er blevet flyttet, efter Kongens have er blevet lavet om, så måske har du oplevet, at det lå et andet sted. Det er en pointe for Eva Koch, at værket ligger under et træ, der skaber et intimt rum omkring værket.
Nine-now er skabt i en periode, hvor Eva Koch underviste på Holbæk Kunsthøjskole. De mange internationale højskoleelever ansporede hende til at fange mangfoldigheden i de forskellige sprog, og det er deres “Nu’er”, der springer rundt i kuplerne. Der er intet hierarki - her er alle sprog lige vigtige.
Værket er en pendant til et fotoværk, som var udstillet på det daværende Brandts Klædefabrik, som bestod af 12 fotos, der hang i samme gridstruktur og viste glimt fra store verdensbegivenheder fra perioden 1989-90. På værket var påsat ni punkter, i samme halvkuppelform som vi ser her. Det sidste punkt gik udenfor rammen og skulle betragtes som etc. - som en henvisning til, at begivenheder som disse vil fortsætte med at finde sted.
Den halverede kugle er en form, der har fulgt Eva Koch gennem hele hendes virke, og den kan opleves i hendes værker både i det offentlig rum og i værker skabt til udstillinger. Det er en minimalistisk form. Hun kalder det skiftevis et punkt og en tegnsætning - begge i forståelsen konkrete nedslag, der giver indblik i toppen af et emne og sætter hjernen på sporet af alt det underliggende.
Alt unødigt er skrællet væk - pynten er taget af. Eva Koch har arbejdet meget med at lave kunst uden fingeraftryk og følelsesfulde udtryk, og har været optaget af at holde det håndlavede, menneskeskabte væk fra sin kunst. Hendes kunst er ikke bevidst smuk, processen styrer værkets æstetiske fremtoning. Skønheden er ikke et mål. Efter at have nået målet om at have simplificeret formen, begyndte hun at tilføje nye medier som video, lys og lyd. I dette værk kan man bemærke, hvordan hun bruger et klassisk materiale i bronzen, og omformer det til et nyt og moderne udtryk. Et moderne og holdbart monument med spor tilbage til klassisk skulptur igennem materialet.