Oceanet i dit øje

Opstillet: 2018

Kunstner: Per Ahlmann

By: Assens

Om værket :

På en lille plads ved Pilehaveskolen i Assens står det abstrakte, keramiske kunstværk “Oceanet i dit øje” af keramiker Per Ahlmann opstillet i 2018.

 

Værket er faktisk skabt som en vandkunst,  men der er ikke noget vand at se, når man står og betragter de abstrakte former. Men i sommerhalvåret kan man høre vandet. Det løber inde i skulpturen og forsyner værket med en rislende lyd, som bryder ud gennem skulpturens sider.

Per Ahlmann fortæller om sine tanker med værket;  

“Høresansen er måske den mest billedskabende sans, vi har. Og jeg har forestillet mig, at værket kan vække minder tilbage fra ens barndom og til en lille bæk i skoven. Rummet hér er et fordybelsesrum, så jeg ville gerne bidrage til, at man kan få lidt ro på. Udenfor er der jo knald på hele tiden, så både elever og lærere kan gå herud og lytte til vandet.” 

Han forklarer endvidere “ … Værket reflekterer vandets kredsløb - at det fordamper fra havet, bliver til skyer og falder ned igen og bliver til floder og åer”. Deraf kommer også værktitlen Oceanet i dit øje om hvilken Ahlmann forklarer “den fugt du har i dit øje er på en eller anden måde forbundet med de store oceaner”.

Per Ahlmann var ude på Pilehaveskolen for at fortælle eleverne om sit kunstværk, og her fortalte en af eleverne om sin egen fortolkning af vandets kredsløb. Eleven  forklarede, at han forestillede sig to tårer på sin kammerats kind, efter at han måske havde slået sig på en af skolens go karts. Den ene tåre spurgte den anden, hvor kommer du fra? Hvortil den svarer, at den kommer fra vandet i en Kung Fu-is. Så spørger den, hvor den anden tåre kommer fra. Den kommer fra en banan i Peru, svarer den. Derefter fordamper den ene tårer og siger, vi ses i det indiske ocean.

Per Ahlmann: Født 1965 i Lemvig og bor og arbejder på Fyn. Han er uddannet i 1995 fra Institut for Unika på Danmarks Designskole og har udstillet på en lang række museer og gallerier i ind- og udland og modtaget anerkendende priser og legater. Han er således repræsenteret i både offentlige og private samlinger.

Hos Ahlmann er en skulptur vellykket, når den er selvberoende - når skulpturen handler om skulptur! Som en gengivelse af noget, man burde genkende, men alligevel helt abstrakt. Desuden er det et særkende hos Ahlmann, at det specifikt er keramikkens potentiale som skulpturmateriale, der driver ham.

Ahlmann vælger ofte at glasere sine skulpturer, hvilket er en måde at gøre dem mangfoldige og give dem identitet. Det giver ham mulighed for at trække værket i en ny - eller bestemt retning ved fx. at fremhæve udvalgte områder eller modsat samle værket til en monokrom helhed.