top of page

Oceania

Opstillet: 1992

Kunstner: Svend Wiig Hansen

By: Odense

Oceania.jpg

Om værket :

På Flakhaven i Odense ligger en kæmpemæssig bronzeskulptur forestillende et nøgent menneske. En kvinde. Hun ligger på ryggen i en anstrengende positur. Benene er samlet og strakte, og fødderne er spidsede. Hendes arme ligger helt tæt ind til kroppen med albuerne hvilende mod jorden, som det eneste lille holdepunkt for den løftede overkrop. Hun er ligesom fastfrosset i en evig mavebøjning, og man kan selv forestille sig det vanskelige i den situation. 

Kvinden er meget muskuløs. Hendes muskler er fremtrædende over det meste af kroppen, men særligt hendes mavemuskler synes overdrevne. Hendes træk er ikke klassisk feminine. Hun har tyngde og fylder noget i verden, med store hænder og muskler, og et maskeagtigt ansigt med fyldige læber. 

Hun har måske et indesluttet udtryk i ansigtet, som om hun betragter verden omkring sig med en lidt misbilligende distance? Hun er samtidig en dame, der gør opmærksom på sig selv på sin egen stilfærdige måde. Hun ligger lidt på tværs på pladsen, og ikke mange passerer hende uden at forholde sig til hendes tilstedeværelse, lade hånden glide langs den kolde bronzekrop eller måske kaste et forundret blik i hendes retning. Børn elsker at kravle og lege på hende - så meget at hun faktisk er blevet helt blankslidt på maven, som ofte fungerer som rutschebane.    

Hendes ansigt er let drejet mod Odense Rådhus, og hun nikker måske lidt til Aksel Hansens skulpturgruppe af Magten, Retfærdigheden og Visdommen, der troner øverst oppe over indgangen. Hun er desuden placeret skråt overfor Robert Jacobsens skarpe og kantede, konkrete skulptur fra 1988 . De to kunstværker er på mange måder hinandens modsætninger. Det bløde, organiske og menneskelige over for det hårde, abstrakte og svært tilgængelige. 

 

Skulpturen vi står ved er Svend Wiig Hansens 2, 5 meter høje og 5 meter lange “Oceania”. Titlen “Oceania” refererer til verdenshavene og til den antikke græske gudinde for skønhed, kærlighed og frugtbarhed, Afrodite, hvis navn betyder skumfødt - altså skabt af havet uden mellemkomst af mand og kvinde. Men skulpturens titel henviser også til Wiig Hansens betagelse af de monumentale, monolitiske menneskehoveder fra oldtiden på Påskeøen i Stillehavet.

 

Skulpturen er en gave fra Odense Bys Kunstfond og Asea Brown Boveri A/S. Den blev opstillet på Flakhaven i 1992 og som årene er gået er blevet et elsket vartegn for Odense. Den blev indviet med disse ord fra kunstneren ”Jeg kalder den Oceania – havet. En dråbes fantasi er vokset til en bølge, der bærer skummets hvide smil”, og det er faktisk ved nærmere betragtning som om, at skulpturen ligger på en sokkel af bølger, og måske er hun netop skyllet op på Flakhaven fra et fremmed sted.   

 

Svend Wiig Hansen blev uddannet billedhugger fra Det Kgl.Kunstakademi i 1950, men arbejdede i blandede medier, som både indebar skulptur, grafik, maleri og glasmosaik. Han var en central skikkelse i efterkrigstidens danske kunst. Gennem hele sit virke var han optaget af at skildre mennesket, menneskekroppen og menneskets forhold. Ikke i form af naturalistiske efterligninger af kroppen, men i højere grad menneskets følelser og tanker, og de eksistentielle grundvilkår, der var og er en del af dét at være menneske. 


Der findes endvidere en stor ømhed og humanisme i Wiig Hansens kunst. Han levede selv i skyggerne fra to verdenskrige, og han talte med den baggrund på vegne af mennesket, som det står under og efter krigen – sårbart, gudsforladt og alene i en verden i kaos og konstant forandring. Han var ikke bange for at beskrive det rene, rå levede liv med mytologisk kraft og han tog ofte udgangspunkt i sin egen samtids problemer. Selvom Wiig Hansen i sin tid var en ener og på sin vis ensom med sin kunstneriske vision, så var han også bredt favnende i sin tro på kunstens almene sociale betydning, dens evne til at engagere og frigøre mennesket. Han havde et ideal om en ikke-elitær og mere folkelig kunst og inddrog ved flere lejligheder ”almindelige” mennesker som medskabere af sine kunstværker.

bottom of page