Toppen og bolden
Opstillet: 2002
Kunstner: Keld Moseholm
By: Faaborg
Om værket :
En lille, tyk bronzekrop sidder tungt på en stol på toppen af en pyramideformet sokkel i jern. Den er måske lige kravlet op af tronens mange trin og har derfor brug for at slappe lidt af - den har trods alt også noget af en mave at slæbe rundt på.
Det er kun underkroppen, der er synlig, hvilket skaber ekstra fokus på den runde mave og de små korte ben, der stikker ud under en høj, kegleformet hat. Hatten sluger nærmest kroppen. Suger den ind og lader kroppen gemme sig og være anonym.
Er det mon en særlig tænke-hat? Eller en troldmandshat? Måske en nytårshat?
Eller er det måske helt simpelt bare en kegleform, der understreger det absurde i figurens forsøg på at krybe ind i en form, hvor hans krop ikke kan være, så kroppen bliver en slags bundprop, hvis runde form forstærkes af keglens spidse top. I så fald er vi fremme ved den spidse, himmelstræbende Top og dens modsætning i den plumpe, runde Bold - formerne, der har lagt grund til skulpturens navn - “Toppen og Bolden”.
Skulpturen er skabt af den lokale, fynske billedhugger Keld Moseholm. Han er en af de mest produktive, nulevende kunstnere herhjemme og står bag et stort antal kunstværker i det offentlige rum - både i Danmark og i udlandet - fra 1970 og frem til i dag. De små, tykke figurer gjorde deres indtog i Moseholms kunst fra starten af 1980’erne, og de er på mange måder blevet Moseholms signatur - som er kendt og elsket af mange.
Moseholms kunst rummer legen og det levede liv med hverdagslivets morsomme og absurde handlinger. Han har fundet sin egen stil, hvor han fremstiller den udtryksfulde krop i bevægelse, og som samtidig rummer et fortællende, moralsk eller filosofisk budskab.
Hans figurer er kendetegnet ved at være anonyme og uden ansigtstræk. De er ofte opslugt af sisyfos-agtige opgaver, hvis formål ikke altid fremgår helt tydeligt, men som ikke desto mindre tager al deres opmærksomhed. Karakteristisk for figurerne er desuden, at de ofte rummer en stor portion humor, men det iblandet både absurditet og alvor. For selvom man ofte kan smile af dem, så illustrerer de også noget almenmenneskeligt og genkendeligt, som mange vil kunne spejle sig i - livets op- og nedture og alle de endeløse gøremål, mennesket må igennem på sin vej.
Den unge smukke Rigborg med de brune øjne var datter af købmand Voigt og voksede op her i den Voigtske Gaard, hvor skulpturen er placeret i dag. Rigborg var H.C. Andersens store ungdomskærlighed, og han skrev bl.a. historien om Kærestefolkene og om legetøjet Toppen og Bolden med inspiration fra deres forelskelse, hans videre berømmelse og hendes skønheds forfald.
Skulpturen er ejet af det lokale, faaborgensiske ægtepar Kirsten og Poul Styrbæk, som i mange år drev butik i den Voigtske gaard. De havde set skulpturen stå udenfor Keld Moseholms galleri i Dyreborg ca. 4 km. fra Faaborg, og den gav dem associationer til eventyret om Toppen og Bolden, selvom det faktisk ikke var Moseholms tanke bag skulpturen. Parret købte skulpturen og gav den, med kunstnerens velsignelse, både et nyt navn og en ny betydning.
Skulpturen blev opstillet d. 1. maj 2002 på Rigborg Voigts 196 års fødselsdag, som også var Styrbækparrets 20-års butiksjubilæum.