Graffitiværk på FAF-silo
Årstal: 2015
Kunstner: ROA
By: Odense
Om værket :
På Byens Ø i Odense knejser en stolt grå kornsilo. Den vidner om en tid, hvor havnen var et sted for tung industri. Langt fra nybyggede huse, lækre restauranter og havnebad for de morgenfriske.
På den side af siloen, der orienterer sig mod byen, er den dekoreret med et kæmpe sort-hvidt vægmaleri af en tun, der hænger med hovedet nedad med et reb om halen. På en anden af siloens sider kan man finde en hejre, der hænger med hovedet nedad med et reb om det ene ben. Bevæger man sig helt om på “bagsiden” finder man to fugle og en fisk, der er malet ved et genbesøg af kunstneren i 2016. Disse er ligeledes holdt i de monokrome sort-hvide farver.
Vægmalerierne er skabt af den belgiske street art kunstner, ROA. Han er kendt for sine monumentale værker, oftest sort-hvide, som pryder storbyer verden over, herunder London, New York, Paris og Moskva. Han holder sin identitet skjult, som det er kutyme for mange street artists. Hans borgerlige navn og ansigt er derfor skjult for offentligheden.
ROAs værker forestiller ofte overdimensionerede vilde dyr og fugle, nogle levende og andre døde, som det er tilfældet her. ROA bruger ofte de konkrete omgivelser, værkerne manifesterer sig i, som udgangspunkt. Værket her på siloen på Byens Ø er ingen undtagelse. Hejren er fx inspireret af en virkelig hejre, han havde set en af de foregående dage, før han skabte sit værk, hvor den gik rundt i haveanlægget med det firkantede bassin mellem slottet i Kongens Have og Odense Teater.
Da værket skulle udføres foregik det med kunstneren i kurven på en orange lift, det kørte ham op og ned langs muren på siloen. Iført regnbukser, brun Carhartt-hættetrøje, blå vindjakke - alt sammen plettet af maling - og åndedrætsværn malede han, imens han lyttede til tung hiphop i høretelefonerne, hvilket fik ham til at rocke op og ned, så liftkurven svingede faretruende i op til 40 meters højde.
Omridset af den kæmpestore tun blev tegnet groft op med spidsen af en lille malerrulle monteret for enden af en teleskopstang, og detaljerne bliver malet med lynfart med sort og hvid graffiti spray, mens han med korte mellemrum skeler hurtigt ned til et billede af en tun, han fandt, mens han sad og surfede på hotelværelset på førstedagen.
ROA har i forbindelse med skabelsen af værket beskrevet, hvad han betragter som det centrale for ham i hans liv som omrejsende graffitikunstner:
At slippe afsted med det.
At slippe af sted med at balancere på vakkelvorne stilladser og lifte i uhyggelige højder uden at falde ned.
At slippe af sted med at male ulovligt.
At slippe af sted med at male det rigtige, når man maler lovligt.
At slippe af sted med at være relevant, selv om man arbejder for myndighederne.
Værket indgår som en del af Odense Kommunes midlertidige udnyttelse af havneområdet som ”oplevelses-ø” for byens borgere. Odense Kommunes Kulturchef Ellen Drost udtaler i forbindelse med indvielsen af værket:
“Roa er en af vor tids største street artists, og hans værk på siloen er et fantastisk eksempel på, hvordan tidligere industribygninger kan bevares og få en ny og meningsfuld funktion. Samtidig understøtter værket vores transformationsproces – en moderne storby skal byde på street art i verdensklasse. Det har vi nu.”